24. oktoober -

Mis värvi on Sinu firma?

Oled Sa mõelnud, kui paljud asjad või nähtused saavad meie jaoks tähenduse läbi värvi ja kui palju me kasutame värvidega seotud  metafoore ja fraseologisme? Valget lippu lehvitama, punase joonena läbima, rohelist tuld andma, sinine esmaspäev, kollane ajakirjandus, roosad prillid,  hall argipäev, must masendus, must äri, must lammas, must kass või hobune?

Ükski ettevõte, olgu ta suur või väike, ei saa läbi värvideta – kodulehel, visiitkaardil, tootepakendil, müügimaterjalidel jne. Kuid tihtilugu on väikeettevõtja sunnitud lihtsalt ja odavalt läbi ajama ja oma materjalid ise kujundama või palume seda teha naabripoisil. Nii ei tohiks, aga tegelik elu sellest ei küsi. Seega, kui oled üks neist, kes aeg-ajalt ise materjale kujundab, siis ära lähtu värvidest, mis Sulle meeldima juhtuvad! Värvidel on psühholoogiline mõju ja nad tekitavad inimestel erinevaid emotsioone.

 

Kui Su eelarve, mida Sa hea kujundustöö peale kulutada saad, on piiratud, siis ma soovitan Sulle järgmist lähenemist.

1. Kõigepealt mõtle läbi, millisid materjale Sul tavaliselt vaja läheb – kas on midagi, mida kasutad korduvalt (flaierid, Facebooki vm pildiga postitused, menüüd, plakatid vms) ja tihti.

2. Seejärel otsi endale  üks väga hea kujundaja ja palu tal teha neile materjalidele nö põhjad, mallid (ingl.k. template), panna paika kõik elemendid, värvid ja fondid.

Nii saad ühte kujundust korduvalt kasutada, vahetades ise seal peal ainult infot (nt toote nimi või foto, hind, kuupäevad vms).

Turundajad pööravad tegelikult värvidele väga suurt tähelepanu. Suurtes ettevõtetes tehakse kümneid teste, et teada saada, millist värvi tarbijad ühe või teise toote puhul eelistavad. Sest müügitulemus võib erineda kümnete protsentide võrra (kui mitte kordades) ja tähendada kümneid miljoneid müügikäibes.  Värv mõjutab seda, kuidas inimene toodet tajub ja väärtustab, samuti seda, millist hinda on ta nõus selle eest maksma. Nii et oma toodete ja materjalide jaoks õigete värvid valik on valdkond, millesse ei tohiks kergekäeliselt suhtuda.

Paraku on meie väikeettevõtjal võimatu mahukaid turu-uuringuid läbi viia. Kuid Sul on alati võimalus testida oma materjale sõprade ja tuttavate peal. Võta üks materjal või toode ja kujunda see kahes erinevas värvitoonis. Seejärel palu sõpradel seda hinnata ja kommenteerida või koguni panna tootele kujuteldav hind. Vaata, mis juhtub.  Või teine variant – vaata maailmakuulsate brändide kodulehti, materjale ja logosid. Kuidas Sina neid tajud? Mida Sa arvad, et nad on tahtnud oma värvivalikuga öelda? Ja püüa sellest järeldusi teha.

 

Värvide mõju inimestele on uuritud üle 60 aasta. Tegelikult on küll värvidel erinevatele inimestele veidi erinev mõju ja nende tajumine ka kultuuriti erinev. Teaduslikud uuringud kinnitavad, et inimsilm suudab eristada umbes 1000 erinevat astet heleda-tumeda skaalal, 100 astet rohelise-punase ja 100 astet sinise-kollase skaalal. Kuid lühiülevaade  värvide tajumisest on siin.

Punane. Kire, erutuse, põnevuse ja ohu värv. Punane tõmbab tähelepanu endale – seetõttu on operatiivsõidukid seda värvi. Bränd, kes valib oma põhivärviks erkpunase, tahab öelda „Ma olen kiire ja põnev, jõuline ja maagiline“.  Naine punases kleidis tõmbab kahtlematult nii meeste kui naiste pilke. Muide, 77% maailma riikide lippudel on punast värvi.

 

Kollane on õnnelikkuse, soojuse, päikese, värskuse värv. Selle värvi valib bränd, kes tahab rõhutada kodusust ja sõbralikkust. Kollane ergutab inimesi suhtlema ja stimuleerib meie närvisüsteemi. Kollast peetud ka tarkuse või teadmiste ning see pidavat mälule hästi mõjuma (Post-it’it soovib keegi?). Kollast värvi märkab inimsilm kõige kergemini, seetõttu kasutatakse seda tihti ka ohumärkides. Samal põhjusel on kollane ka kõige väsitavam, suurtes kogustes ärritab ta meid kõige rohkem.

Oranž on rõõmus värv, mis mõjub soojalt ja sõbralikult.  Oranž muudab inimesed aktiivsemaks, mängulisemaks, kuid see toon ergutab ka söögiisu. Oma „puuviljasuse“ pärast kasutatakse ka tervislikkuse värvina (nt C-vitamiin).  Kiirtoitlustuskohtade oranž värv tekitab inimestes soovi palju süüa ja seejärel kiiresti lahkuda (see värv on samuti väsitav). Oranži värvi esemed tunduvad tihtilugu odavamad kui mõnda muud värvi, kuid muidu identsed esemed. Oranž on värv, mida inimesed kas armastavad või vihkavad.

Roheline. Kevadine roheline sümboliseerib ilmselt kõigi jaoks elu, tärkamist, taastekkimist. Kuid kuna see viitab ka noorusele, siis on roheline ka ebaküpsuse sümboliks („roheline vahtraleht“ autodel, „ta on roheline veel“). Kuid mõistagi on see värv seotud ka looduse,  naturaalsuse, tervise ja küllusega – seetõttu kasutavad seda tihti brändid, kes tahavad rõhutada oma looduslähedust. Muide, 5-8% inimestest on värvipimedad (enamasti meesterahvad)– kõige enam esineb võimetust vahet teha punasel ja rohelisel.

Sinine on kõige paljud inimeste lemmikvärv (soost hoolimata). Taeva ja mere, avatuse ja lõpmatuse värv. Lojaalsuse ja usaldusväärsuse värv, seostub sageli ka hingelisuse ja usuga, puhtuse ja hügieeniga. Mõjub rahustavalt ja passiivselt. Kuid kuna sinisel on kõige enam erinevaid toone, siis sõltub selle tajumine ka sellest, millisest värvispektri otsast konkretne toon pärineb – on see beebisinine, Tiffany sinine või tumesinine. 53% maailma riikide lippudest esineb sinist värvi. Tänapäeval on sinine tihti telekommunikatsiooni ja IT-ettevõtete värv (Skype, Facebook, Elisa, Nokia, Twitter. Facebooki puhul on  sinise eelistamise põhjuseks küll Zuckenbergi väidetav värvipimedus.

Pruun on stabiilsuse, tugevuse, usaldusväärsuse, korrastatuse, ligipääsetavuse värv. Seostub loomulikkuse, orgaanilisuse, rustikaalsuse ja maalähedusega. Pruun on ka kohusetunde ja kaine mõistuse värv.

Hall saadab meile palju erinevaid sõnumeid: ebaselge, elegantne, šikk, tasakaalukas, konservatiivne, kompromiss, neutraalne, pessimism. Hall on hea, neutraalne taustavärv teistele värvidele.

Must sümboliserib kurbust, muret, surma, hämarust ja teadmatust. Must on salapärane, rafineeritud, elegantne seksikas, klassikaline  ja paljud naised jumaldavad seda salendava efekti pärast J. Seda värvi logo on Chanelil. Must loob kontrasti kõikid teiste värvidega, kuid näiteks kombineeritud punase, kollase ja oranžiga on see meie jaoks ilmselge ohusignaal. Musta kasutatakse aktsendina tihti ka mehelikkuse, robustsuse ja asjalikkuse rõhutamiseks.

Lilla/violett. Punase agressiivuse ja sinise rahulikkuse vahel paiknev värv. Seostub tihti kuninglikkusega, rikkusega, müstilisuse, intellektuaalsuse ja loovusega. Lilla on värv, mida looduses esineb väga harva.

Valge on lootuse, puhtuse, süütuse, valgustatuse, rahu ja neutraalsuse värv. Valge kleit, valge lipp ja valge laev esindavad kõik selle värvi erinevaid assotsiatsioone. Valge loob illusiooni suurusest ja  avatusest, kuid võib mõjuda ka tühja ja igavana.

Roosa vahendab nooruslikkust, mängulisust, reipust, lõbu, sõbralikkust, romantikat.  Väidetavalt tekitab roosa tahtmise süüa midagi magusat – sageli on seda värvi kondiitrifirmade logodes või pakkekarpides.

 

 

 

 

Kui aga Sinu ettevõte plaanib minna ka välisturgudele, siis uuri kindlasti välja, mida mingi värv seal tähendab. Siin vaid mõned näited.  Valge on Indias leinavärv ning sealsed pruudid kannavad hoopis midagi punast. Kagu-Aasias peetaks sinist kurja, Iraanis koguni surma värviks. Roheline tähistab Malaisias ohtu, kuid Jaapanis on see armastuse ja õnne värv. Lilla on armastuse värv Lõuna-Koreas ja Hiinas, kuid viha ja kadeduse värv Mehhikos. Kollane seostub Prantsusmaal truudusetusega. Brasiilias on lilla ja kollane meeleheite ja kurbuse värv. (asbbs.org).

 

Mis on värvi ülesanne?

Värv rõhutab objekti või elementi, äratab tähelpanu, loob meeleolu ja mõjub lihtsalt dekoratiivselt. Värv aitab eristada erinevaid objekte või vastupidi – rõhutada nende kokkukuuluvust. Soojad värvitoonid (kollane, punane, oranž) tõusevad esile ning loovad mulje, et värvitud pind asub lähemal kui ta tegelikult on. Külmad toonid (eriti sinine) viivad meie silmis pinna kaugemale. Sama printsiip kehtib ka kerguse – raskuse skaalal. Heledad värvid nagu helekollane, heleroosa jne näivad kergemad. Seevastu tumedad toonid nagu tumesinine, tumepruun raskemad.

 

Mõned vead, mida olen tihti märganud väikeettevõtjate müügimaterjalide või reklaamide puhul ning millele tasuks isetegemise puhul tähelepanu pöörata.

Kogenud kujundajad rikuvad tihti julgelt neid reegleid, aga see on juba kõrgem pilotaaž.

  1. Algajal on targem piirduda väheste värvidega, 3-4 piisab täiesti. Kui kasutad ka veel fotomaterjali, lisab see Su trükisele niigi värvi. Liiga kirju materjal, eriti juhul, kui värvid ei harmoneeru, on lihtsalt müra. Kliendil on seda väsitav lugeda, ta libistab sellest  vaid silmad üle ega süvene.
  2. Arvesta, et tumedal taustal olevat teksti on väsitav lugeda, eriti juhul, kui seda tuleb teha halvasti valgustatud kohas (baaris, pimedal ajal õues jne). Selline materjal võib küll šikk välja näha, kuid mõtle ka lugmismugavuse peale.
  3. Ära kasuta liiga palju vastandvärvusi (punane-roheline, sinine-kollane). Vaata värviringi  – vastandvärvused paiknevad üksteise vastas. Vali välja 1 põhivärv, las teised jäävad teda toetama. Või kasuta sama värvi erinevaid toone – valge koos hele- ja tumerohelisega.
  4. Arvesta oma firma värvidega. Kui Su logo on lilla ja kollasega, siis ära hakka alguses eksperimenteerima rohelise ja pruuniga.
  5. Arvesta värvide tähendust

Kirjutas Kristel Tammemäe

Kui meeldis, siis jaga seda postitust sõbraga!

Saada e-posti teel   Share

Jälgi meid ka:

Facebook RSS

Kommentaarid

Eve ütleb:

Mis värvi võiks värvida müügisaali seinad?


31.10.2012, 17:35

Kristel Tammemäe ütleb:

Kui on nö firmakauplus, siis võiks eelkõige kasutada oma brändi värve. Kui mitte, siis tuleb lähtuda sellest, mis tüüpi kaupa müüd. Millist elamust Sa kliendile luua tahad? Rahulikku, reibast, lapselikku, mehelikku? Kui näiteks müüd loodustooteid, siis ilmselt mahedad, looduslähedased toonid sobivad hästi. Kui aga õmblustarbeid, siis mõni särtsakas toon. Kangad, mis iseenesest on juba värvide ja mustrite pillerkaar vajavad midagi rahulikku, valkjat. Aga sõltumata müüdavast kaubast pead kindlasti arvestama, et seinad on ikkagi taust kaubale, mitte põhielement. Kaup peab välja paistma, seinavärv loob ainult meeleolu.


31.10.2012, 17:47

Eve ütleb:

Aitäh vastamast! Pood hakkab müüma õmmeldud käsitööd. :) Hetkel on seinad heleroosad, praegu veel ei kiirusta neid üldse värvima aga uurin tuleviku jaoks.


31.10.2012, 18:29

Kommenteeri

Nimi E-post
Kommentaar

Pähkel OÜ      |      e-kiri: pahkel[at]pahkel.ee      |      tel +372 50 76 729      |      Privaatsusinfo

Privaat Disain