14. detsember -

Turundusplaan lihtsaks!

turndusplaan

Küsides aasta lõpus väikeettevõtete juhtide käest, et kas järgmise aasta turundusplaan on valmis, saab tavaliselt vastuseks ühe järgmistest väidetest:

1) turundusplaani pole vaja, „…eks me aasta jooksul võib olla midagi teeme“

2) turunduse jaoks ei ole nagunii palju raha, milleks siis plaan?

3) toode on nii hea, et ei vajagi turundust

4) ei oska turundusplaani teha

 

Turundus on mõtteviis

Miks ma turundusplaani vajalikkusest jälle räägin? Et teid veenda ühes asjas – tavalise Eesti väikeettevõtte jaoks peab turundus olema eelkõige mõtteviis – tahe pidevalt oma turundustegevuse, klientide, toodete ja sõnumite üle mõelda. Väikest rahasummat ja ajaressurssi tuleb ju veelgi ettenägelikumalt ja hoolikamalt jagada. Oluline on omada mingitki ülevaadet asjadest, millega tuleb aasta jooksul tegeleda, lihtsas vormis see paberile panna ja vastavalt eesmärkidele ja võimalustele sellest kinni pidada. Turundusplaani vormistamise ja täpsuse astmest palju olulisem on näha põhjuse-tagajärje seost – teen midagi, saan tulemuse, hindan tulemust, muudan tegevust. Kui aga plaani ees ei ole, kiputakse vajalikke tegevusi edasi lükkama või ollakse liiga altid väljastpoolt tulevatele mõjutustele (näiteks reklaamimüüja telefonikõne). Ja Eesti väikeettevõtete puhul on nii tavaline turundusvõte „aktiivne ootamine“ – oodatakse, et ilma ühegi turunduskampaaniata leiab klient ise tee firmasse.

Suurte korporatsioonide tasandil võib turundust kohati võrrelda täppisteadusega, vähemalt valemite hulga ja keerukuse astme poolest. Kuid meil Eestis on tüüpilisel paari kuni paarikümne töötajaga väikeettevõttel vaja lihtsat ja lollikindlat turundusplaani, mille koostamine ja ellu viimine on jõukohane, mis on teistele töötajatele arusaadav, piisavalt paindlik ja mis distsiplineeriks juhti ennast. Turundus on paraku väga pika vinnaga tegevus ja nõuab eelkõige järjekindlust – ega see mõni märulifilm ei ole, et „piuh-pauh“ ja valmis! Pigem pikk klassikaline melodraama, millel on kindel ülesehitus ja kus peaosalised oma tulevase õnne nimel peavad palju läbi elama, oma otsingutes järjekindlad olema, eksima, muutuma ja uuesti õigele teele jõudma. Palun nüüd vabandust selle lüürilise kõrvalepõike pärast.

 

Turundusplaani tegemisest

Turundusplaani koostamisel võib väikeettevõte lähtuda loogikast, et kui tervet rehkendust ei jõua, tee pool. Aga see-eest korralikult! Seega kui strateegilise turundusplaani väljatöötamiseks napib oskusi ja aega, tuleb teha korralik tegevuskava. Õnneks on Eesti turg nii väike ja kaine mõistusega lahatav, et selle tõttu saab  andeks ka väiksemad vead väliskeskkonna ja sihtgruppide analüüsimisel ning sõnumite valikul. Kuid lihtsalt ebajärjekindel turundus ja planeerimatus räägib üht-teist juhi visioonist oma ettevõtte kohta. Rääkimata sellest, et üldjuhul löövad nö juhutegevused valusasti rahakoti pihta.

Et üks pilt räägib rohkem kui tuhat sõna, siis tegin teil näidiseks ühe turundusplaani vormi. Kas see on klassikaline, kõige reeglite kohaselt koostatud turundusplaan? Ei, ei ole. Kas see on ühele väikeettevõttele jõukohane? Jah, on. See aitab korrastada mõtteid, planeerida ressursse nii aega kui raha), vältida õigustusi asjade tegemata jätmisele jne. Aga  selle vormi alusel tehtud turundusplaan vastab  5 kõige olulisemale küsimusele – miks, mida, kellele, kuidas ja kus. Kui Sulle tundub olevat vajalik selle juures midagi muuta, siis tee seda julgelt. Nagunii tuleb Sul seda aasta jooksul mitu korda muuta. Võid lähtuda konkreetsetest sihtgruppidest ja mitte toodetest. Planeerida kohe ka müügitegevused. Määrata vastutajad jne. Sul ei ole võimalik olemasolevatele ja uutele klientidele tegevusi eraldi planeerida? OK, tee tabel ümber.

Kuid vähemalt hoiad Sa lihtsa tabeli abil oma fookuse paigas ja see tuletab Sulle aeg-ajalt meelde, milliseid asju oled plaani tegemise ajal oluliseks pidanud!

Kliki siia tõmba endale turundusplaani alus!

Ja kui vajad abi, siis ära karda ühendust võtta!

 

Eelmised turundusplaani teemalised postitused on siin.

10 soovitust turundusplaanipaanika vältimiseks

Mida teha siis, kui Sa turundusplaani ei tee?

Kirjutas Kristel Tammemäe

Kui meeldis, siis jaga seda postitust sõbraga!

Saada e-posti teel   Share

Jälgi meid ka:

Facebook RSS

Kommenteeri

Nimi E-post
Kommentaar

Pähkel OÜ      |      e-kiri: pahkel[at]pahkel.ee      |      tel +372 50 76 729      |      Privaatsusinfo

Privaat Disain