16. november -

10 sammu reklaamikampaania planeerimisel

 

Reklaamimine kõrbes on käkitegu! Meil kahjuks nii lihtsalt ei saa.

 

Eelmises postituses vaatasime erinevaid võimalusi 1000-eurose reklaamieelarve jaotamiseks: reklaam raadios, teles, internetis, trükireklaam, otsepostitus, välireklaam. Seekord räägime põhimõtetest, millega väikeettevõte oma reklaamitegevuse planeerimisel kindlasti arvestama peab.

1. Mis on reklaami eesmärk?

Miks Sa teed reklaami? Soovid Sa oma toote läbimüüki tõsta või informeerida turgu uuest tootest? Meenutada tarbijatele, et toode X on endiselt olemas ja Y hinnaga? On Sul vaja kujundada positiivset arvamust oma toote või teenuse kohta? Turuosa suurendamine konkurentide arvelt? Probleem on selles, et ei ole võimalik teha reklaamteksti, sõnumit või kujundust, mis töötaks võrdselt hästi kõikide eesmärkide puhul. Kõigepealt sõnasta oma probleem, millele Sa reklaami abil lahendust otsid!

2. Kellele Sa reklaami teed ehk milline on sihtgrupp?

Neile, kes juba teavad Su toodet, kuid vajavad vaid meeldetuletust? Või soovid Sa uusi kliente leida? Kuidas nad on Sinu toote suhtes meelestatud? On need mehed või naised? Vanus? Millised on nende ostuharjumused? See annab Sulle võimaluse määrata neile kõige täpsemad sõnumid ja kõige sobivamad reklaamikanalid.

3. Mis on Sinu reklaami sõnum?

Mida Sa neile öelda tahad? Millised argumendid mõjutavad Sinu sihtgrupi käitumist soovitud suunas? Kuidas sõnastad reklaami? See peab olema selge, konkreetne ning tooma välja vaid kõige olulisemad argumendid! Kas need peavad olema emotsionaalsed või ratsionaalsed? Ära koorma reklaami üle, ära proovi ühte reklaami mahutada kogu oma tooteportfelli koos kõigi argumentidega. Ära lihtsalt iseloomusta oma toodet, vaid too välja tema väärtused ja tugevused. Ning ära oleta, et Sa oled ise sihtgrupp – kui Sulle meeldib ja Sina saad sõnumist aru, siis saavad teised ka. Väikese turu-uuringu korraldamine ei käi ühelgi ettevõttel üle – paari kliendi või koostööpartneri peal saad ikka oma sõnumit testida. Kas ta saab aru, mida talle öelda tahetakse?

4. Vali õige reklaamikanal!

Milliseid kanaleid kasutades saad kätte kõige suurema osa oma sihtgrupist ning kõige madalamate kulutustega (TV, printmeedia, internet jne)? Milliseid kanaleid Su sihtgrupp kasutab? Mida nad loevad, mida jälgivad, kus ringi liiguvad jne. Loomulikult tuleb Sul siin arvestada ka seda, et igal kanalil on oma eelised ja puudused. Ajakirjad ilmuvad harvemini ega sobi seetõttu kiireloomuliste kampaaniate jaoks. Raadioreklaami kuulavad inimesed tihti hommikul autos, seetõttu pole neil võimalust midagi kiiresti üles märkida või kodulehele minna.

5. Vormista konkreetne üleskutse ehk mida Sa tahad, et inimene teeks!

(ingl.k. call-to-action) Sinu eesmärk on, et inimene peale reklaami nägemist-märkamist-teadvustamist teeks midagi kindlat? Helistaks? Täidaks Su veebilehel tellimisvormi? Tuleks poodi? Liituks postitusnimekirjaga või tuleks Facebookis fänniks? See üleskutse tuleb kliendi jaoks selgelt sõnastada ja visuaalselt kergesti märgatavaks teha. Kui kliendile jääb segaseks,mida konkreetselt temalt oodatakse, siis üldjuhul ei reageeri ta kuidagi.Seega mõtle see üleskutse korralikult läbi ja tee kliendile reageerimine lihtsalt- kui tahad, et ta helistaks, siis olgu telefoninumber kergesti märgatava koha peal ja suurelt kirjas.

6. Pööra piisavalt tähelepanu reklaami kujundamisele!

Ka kõige loomingulisem ja originaalsem reklaam on raisatud raha ja prügikastikaup, kui ta oma eesmärki ei täida ja sihtgrupi käitumist ei mõjuta! Mis kasu on reklaamist, kui ta inimestele hirmsasti meeldib ja pakub hommikul kööginurgas kõneainet, kuid ei pane sihtgruppi poodi tulema ja ostu sooritama?  Reklaamiagentuurid võivad tihti olla rohkem huvitatud erakordselt loomingulise lahenduse välja töötamisest kui sisult ja vormilt lihtsa, kuid see-eest hästi töötava kujunduse tegemisest. Pööra tähelepanu sellele, millised on kirjafondid, milised on pealkirjad ja kus need reklaamil paiknevad, kas need on kergesti loetavad? Milline on kasutatav pildimamaterjal ja kas see ikka lisab reklaamile väärtust? Milline on reklaami üldine kompositsioon, kas domineerib pilt või tekst ja miks? Kui teed raadioreklaami, siis millised on  helisümbolid ja akustiline taust? Teleklipil peab olema haaravad juba esimesed 5 sekundit, muidu läheb klient kööki võileiba tegema. Üsna täpselt on paigas reeglid, mida tuleb jälgida Google AdWordsi reklaamide kirjutamisel. Tee need endale kindlasti selgeks.

7. Reklaame tuleb näidata piisava sagedusega!

Tavaliselt planeeritake liiga madal reklaamide näitamise sagedus. Ära arva, et kui paned kaks tikutopsi-suurust reklaami kahel korral ajalehte, siis midagi muutub. Või teed 2 korda telereklaami ja müük kasvab mühinal. Ära ülehinda inimeste tähelepanuvõimet! Kui Sa näitad oma reklaami liiga vähe, siis sõna otseses mõttes viskad raha maha. Meediaplaneerimisega tegelevad firmad kasutavad reklaamide näitamise optimaalse sageduse planeerimiseks tervet hulka valemeid ja statistikat. Aga arvesta, et telereklaami märkab võibolla kolmandik vaatajatest. Aga kui suure osa neist märkajatest moodustab Sinu sihtgrupp? Ja kui Sa tahad, et igaüks näeks reklaami 3-4 korda, siis mitu korda tuleb Sul seda reklaami näidata? Sama loogika kehtib ka trüki- jm reklaami kohta. Kuid tavaliselt minnakse lihtsamat teed ja otsustatakse teha reklaamikampaania 2 nädalat, sest lihtsalt „umbes nii ju tehakse“. Kas Sa tegelikult investeerid liiga vähe (või liiga palju), seda ei saa Sa kunagi teada (või saab sellest esimesena teada raamatupidamine, kes Sulle näitab, et läbimüügis mingit tõusu ei olnud).

8. Kui suur peaks olema reklaamieelarve?

See on äärmiselt raske küsimus, mis sõltub paljudest asjadest ja mille jaoks kindlat reeglit pole olemas. Nii üle- kui alainvesteerimisel on oma ohud. Kui eelarve on liiga väike, ei märka inimesed sinu reklaami. Kui liiga suur, siis oled raha ikka ebaefektiivselt kasutanud, sest selleks,et tegutseda ei pea inimene reklaami 10 korda märkama, tavaliselt piisab paarist korrast. Kui Sul on võimalik võrrelda eelarvet mõne eelmise kampaaniaga, siis tee seda. Või võta aluseks soovitav müügikäive ja kasum ja katsu selle põhjal arvutada. Ära unusta üldisele eelarvele lisada reklaami tootmiskulusid ja mõnel juhul ka reklaamimaksu (välireklaam).

9. Reklaamikampaania ei alga ega lõpe reklaamiga!

Kas kõik Su töötajad on reklaamikampaaniaga kursis? Kas müügimehed on ette valmistatud? Kas sekretär saab sissetulevate infopäringutega hakkama? Aga tootmine, laomees või logistika? Kas Su ettevõtte kodulehel on kampaaniat puudutav info väljas? Kuidas kajastad seda  blogis või Facebookis? Kas Sul on olemas kampaania sõnumile vastavad infomaterjalid (tootelehed jne)? Kas planeerid teha järelkampaania?

On sellega seotud mõni kliendiüritus? Aga mida teevad sel ajal konkurendid?

10. Mõõda reklaami tulemuslikkust!

Millised olid tulemused võrreldes eesmärkidega? Palju said kontakte? Kas need olid õigest sihtgrupist? Kui palju suutsid müüki suurendada? Ära unusta seda kõike kirja panna ja saadud infot järgmise reklaamikampaania planeerimisel kasutada.

 

Lõpetuseks 2 väga levinud vastuargumenti reklaamile.

1. Reklaam ei tööta. See on mahavisatud raha!

Vastus. Järelikult oled midagi valesti teinud. Vale kanal? Vale sõnum? Vale sihtgrupp? Kui reklaam ei töötaks, siis ei teeks seda mitte keegi. Lihtsalt risk midagi valesti teha on selles valdkonnas üsna suur.

2. Mu toode on nii hea, et ei vaja reklaami. Parim reklaam tootele on toode ise!

Vastus. Täitsa õige, kuid igal tootel on oma elutsükkel ja kliendid jooksevad alati uuema, popima ja parema toote järele. Varem või hiljem tuleb Sul teha reklaami – kas uuele sihtgrupile, vanale sihtgrupile meeldetuletamiseks või ettevõtte enda tuntuse tõstmiseks. Ka Apple teeb aeg-ajalt reklaami. Kas Sinu toode on sama hea kui Apple?

Kas reklaami asemel võib kasutada muud turundusvõtet? Loomulikult, aga see on juba teine teema.

Kirjutas Kristel Tammemäe

Kui meeldis, siis jaga seda postitust sõbraga!

Saada e-posti teel   Share

Jälgi meid ka:

Facebook RSS

Kommenteeri

Nimi E-post
Kommentaar

Pähkel OÜ      |      e-kiri: pahkel[at]pahkel.ee      |      tel +372 50 76 729      |      Privaatsusinfo

Privaat Disain