02. november -

Mida teha 1000eurose reklaamieelarvega?

Olen aeg-ajalt kuulnud arvamust, et kogu turundustegevuse (sh reklaamid) võiks Facebooki üle viia, saaks muudest jamadest lahti. Kui muude jamade all peetakse silmas neid kliente, kes põhimõtteliselt ei taha FB kontot ja seal igapäevaselt istuda või mujal internetis bänneritel klõpsida, siis küll. Facebook pole halb reklaamikanal. Kuid juba vanarahvas soovitas kõiki mune ühte korvi mitte panna. Nii et Facebooki kõrval tasub kaaluda ka muid reklaamikanaleid. Tõsi, väikeettevõtte jaoks pole mitte kõik taskukohased või otstarbekad.

Kõigepealt räägime sellest, mida 1000eurose reklaamieelarvega üldse saaks teha ja järgmisel korral vaatame, mida üldse on mõtet teha ja kuidas seada endale eesmärke.

 

Reklaam raadios

Eestis on piisav hulk raadiokanaleid – leia ainult üles need, keda sinu sihtgrupp kõige enam kuulab. TNS Emori reklaamipanuste monitooringu AdEx andmetel kasvas raadioreklaami osakaal 2011. aasta I poolaastal reklaamituru üldisest kasvutempost koguni veidi kiireminigi.

Kuku raadio andis omapoolse soovituse. Igal hommikul võiks teha ühe põneva mängu: esitada küsimusi, lasta midagi ära arvata ning jagada võitjatele auhindu. Sinna juurde räägitakse firmast ja tema toodangust. Raadiomängu eeliseks on asjaolu, et firmal ei pea olema reklaamiklippi. Ühe klipi tegemine (muusikaga) maksab veidi üle 100 euro, kui teksti loeb sisse näitleja, siis üle 150 euro (lisandub käibemaks). Traditsioonilisem võimalus on näiteks KUKU Ärataja reklaampakett, kus firma nime või kaubamärki esitletakse kokku 35 korda (saate eelreklaamid ja saate helilogod) ning lisaks mängitakse reklaamiklippi pikkusega kuni 20 sekundit veel 49 korda. Kummagi paketi maksumus jääbki 1000 euro kanti.

 

Reklaam suurtes internetiportaalides

Siin räägime keskkondadest nagu Delfi, Postimees, Äripäev, e24.ee jt. Internetireklaamide eeliseks on kindlasti nende kerge mõõdetavus – Sul on reaalajas võimalik jälgida, milline keskkond, reklaam või sõnum töötab. Enamasti on need keskkonnad vilkuvaid, sõitvaid ja häirivaid reklaame täis. Ka tekib inimestel tihti nö bänneripimedus- reklaame lihtsalt ei nähta. Klikitakse vaid sellistel reklaamidel, mis tõesti nö tabavad kümnesse ja mille kujundus ja sõnum on äärmiselt põnev. Ning bännerreklaamide märkamise trend on kahjuks languses.

Võtame näiteks Äripäeva lehe. Mida saaks 1000 euro eest? Panoraambänner üheks päevaks maksab 952 eurot. Umbes sama summa eest saab suure veerubänneri 2,5 päevaks. Loomulikult on ka odavamaid variante – nt moodul nr 4, mis on lehel pärast 20. artiklit saab 1 päevaks 102 euro eest.  Seega 1000eurose eelarvega suurtesse portaalidesse praktiliselt asja ei ole – tillukest bännerit mõnel viimase järgu positsioonil pole kindlasti mõtet kasutada.

 

Reklaam mujal internetis – nišiportaalid, temaatilised lehed jne

Suurte veebilehtede üleküllastatus on viinud trendini, et  reklaam liigub järjest rohkem nišiportaalidesse, temaatilistele lehtedele jm. Kontaktide arv on neis väiksem, kuid lugejaskond tihti üsna lojaalne. Ning odavamad reklaamihinnad võimaldavad erinevates portaalides reklaamitegevust üsna hästi kombineerida.

Kuna selliseid nišiportaale ja lehti on üsna palju ja väga erinevatel teemadel, siis peaks iga ettevõtja leidma üles just need, kus liigub tema sihtgrupp. Näiteks uus portaal Pidupäev, kus jagatakse häid ideid ja nõuandeid kõikvõimalike sündmuste tähistamiseks. Selles portaalis reklaamimine ei tähenda  tavalisi vilkuvaid reklaambännereid, vaid ettevõte saab võimaluse end tutvustada viisil, mis talle kõige enam lisaväärtust annab ja konkurentidest eristuda aitab.  Reklaamida on seal mõtet kõigil, kes tegelevad ruumide või inventari rendi, majutusega, ürituste korraldamisega, toitlustamisega jne. Aastase lepingu hind sõltub info mahust, kuid umbes 200 euro eest peaks saama võimaluse tutvustada oma ettevõtet  just Sulle sobival viisil.

Samalaadseid nišiportaale on palju – ühendavaks jooneks võivad olla hobid (nt käsitöö, reisimine, lemmikloomad), muud huvid ja vajadused (ehitus, pere, mood, e-poed), erialaportaalid (raamatupidamine, logistika, transport) jne. Reklaamivõimalused neis on väga erinevad – bännerid, reklaamtekstid vm, samuti erinevad ka hinnad. Nii et tee oma kodutöö korralikult – võrdle hindu, kontaktide arvu, konkurentide olemasolu jne. Kombineerides erinevaid portaale võid 1000 euro eest üsna ulatusliku ja pikaajalise kampaania. Ning ära unusta tulemusi mõõta! Internetis on see lihtne.

 

Telereklaam ja reklaamsaated

Tavaline reklaamipaus saadete vahel, mis paljudel tekitab vastupandamatu tungi minna kööki võileibu tegema, ei ole väikeettevõttele taskukohane. Reklaamsekundi hind jääb vahemikku paarist eurost kuni 60-70 euroni, sõltuvalt kellaajast, saatest jne. Ja paraku pole telereklaami puhul kasu sellest, kui lasta oma klipp eetrisse kõige odavamal ajal (kui Sinu sihtgrupp parasjagu magab või on tööl) või ainult loetud korrad.

Meie telekanalitel on ka suur hulk nn reklaamsaateid nagu mõned autosaated, kodu-, ehitus- ja reisisaated, naistesaated jne. Neis algab saatelõigu hind enamasti paarisajast eurost. Mõned aastad tagasi oli juttu sellise reklaamiviisi eetilisusest – kas ikka tohib sellisel varjatud viisil reklaami esitada. Näiteks ajalehed-ajakirjad on ju sunnitud reklaami muust sisust selgelt eristama. Kuid kui sinu sihtgrupp on mõne sellise saate vaataja, siis  võta hinnapakkumine, küsi saate vaatajaskonna suurust ning kaalu selle kanali kasutamise poolt- ja vastuargumente. Ning ära alahinda vajadust selliseks saatelõiguks ja esinemiseks korralikult ette valmistuda!

 

Välireklaam

Suuremaid välireklaami pakkujaid on mitu ning nende pakutavad pinnad, nende suurused ja asukohad erinevad – alates prügikastidest kuni suurtahvliteni. Välireklaami puhul tuleb kindlasti arvestada sellega, et lisaks pinna hinnale lisandub Sul ka plakatite (posterite vm) tootmiskulud (ja need on päris  suured), seega ei ole väga lühikeseks perioodiks seda kanalit mõtet kasutada. Ning ära unusta ka lisanduvat reklaamimaksu (Tallinnas 0,32 eurot kalendripäevas ühe reklaampinna ruutmeetri kohta). Ja nagu ikka – mõned üksikud pinnad ei anna tulemust (erandiks võib olla nö asukohapõhise reklaamiga). ClearChanneli üks seest valgustatud ümarpiilar Tallinna kesklinnas üheks nädalaks maksab  273 €, lisandub reklaamimaks 28,20 pluss tootmiskulu. 1000eurose reklaamieelarve puhul jälle liiga kallis.

 

Otsepostitus

TNS Emori andmetel oli otsepostireklaami maht 2011. aasta 2. kvartalis 1,5 miljonit eurot. Nii et veel üks pika ajalooga kanal, mille puhul kuuldused tema peatsest surmast on tugevasti liialdatud. Otsepostitust on võimalik teha mitmel viisil – kasutada majasisest andmebaasi, see kusagilt osta või kasutada Eesti Posti või Express Posti teenuseid. Aadressita reklaami ehk pimepostituse puhul on kontakti hind 0,017-0,019 senti. Lisa siia reklaammaterjali trükkimise hind ca 0,3 eurot ja  saad 1000eurose eelarve puhul teha otsepostituse mõnes Tallinna uusasumis, Saku või Kuusalu vallas või Tapa linnas. Seega hästi läbimõeldud postituse ja suhteliselt kitsa sihtgrupi puhul on see idee 1000 euroga isegi teostatav.

 

Trükireklaam

Ajalehtede ning ajakirjade hulgast leiab kindlasti midagi sobivat laiemale sihtgrupile ning ajalehtede loetavus ja usaldusväärsus on kõrge. Kuid nišituru puhul meenutab ajalehereklaam veidi kahuriga kärbse laskmist, suurte väljaannete puhul on sihitavus on halb. Kui tegemist ei ole just kohaliku vallaajalehega, siis on ajalehtede reklaamihinnad ühe väikese ettevõtte jaoks siiski kaugelt üle 1000eurose eelarve. Probleem ei ole selles, et selle summa eest ei saaks paar korda reklaamipinda osta. Probleem on selles, et paar korda väikesel pinnal reklaami avaldamist lihtsalt ei tasu ära – inimesed ei märka seda. Postimehes saad 1000eurose reklaamieelarve puhul umbes 1/6 lk suuruse reklaami ja võib olla tibatillukese kastikese veel. Seega väikeettevõtte jaoks liiga kallis kanal.

 

Facebook ja Google AdWords

Kuigi need reklaamikanalid võiks vabalt tõsta ka internetireklaamist rääkiva alamjaotuse alla, siis on nende tähtsus ühe väikeettevõtte turunduses viimasel ajal nii suur, et las nad olla pealegi eraldi lõigus. Nende kanalite efektiivse kasutamise teemal on väga palju häid postitusi, nii et ainult vaja guugeldada ja end kurssi viia. Eriti Google AdWordsi kasutamine nõuab siiski kodutööd ja trikkide-nippide tundmist, et oma raha eest piisavat tulemust saada. Kuid reklaamikanalitena on nad mõlemad väikeettevõttele jõu- ja taskukohased.

Järgmises osas räägime sellest, milliseid tüüpiliseimaid vigu väikefirmad oma reklaamitegevuse planeerimisel teevad.

Kirjutas Kristel Tammemäe

Kui meeldis, siis jaga seda postitust sõbraga!

Saada e-posti teel   Share

Jälgi meid ka:

Facebook RSS

Kommenteeri

Nimi E-post
Kommentaar

Pähkel OÜ      |      e-kiri: pahkel[at]pahkel.ee      |      tel +372 50 76 729      |      Privaatsusinfo

Privaat Disain