19. oktoober -

Nišiturunduse poolt ja vastu.

Väide: Nišiturundus ei tasu ära! Eesti pesukausisuurusel turul pole võimalik tõeliselt eduka nišitootega lagedale tulla, kuna seda turgu veelgi väiksemateks osadeks jagades ei ela ära. Ja kui minu ettevõtte toode sobib paljudele, siis piiraksin ma nišiturundusega võimaliku ostjaskonna suurust ja jääksin ilma suurest osast võimalikust turust.

Vastuväide: Nišiturundus on võimalik! Eks kõik sõltub ka firma eesmärkidest. Uue tootega turule tulemine nõuab investeeringuid.  Kui palju raha peaks Sul olema, et turundada oma toodet kõikidele inimestele Eestis? Ja millise summaga võiksid toime tulla, kui Su teeksid seda vaid paarile tuhandele hästi valitud inimesele? Ilmselt palju väiksemaga.

Mis on nišiturg? Tegemist on väikeste kliendigruppidega, kellel on spetsiifilised, selgelt eristatavad vajadused või kindlad käitumisharjumused.

Turusegment tähendab klientide grupeerimist demograafilise tausta, tootest saadava kasu (nt hind, kvaliteet) või kasutusvõimaluse järgi (nt sõiduauto võib olla isiklikuks kasutamiseks mõeldud või tööauto). Nišid on aga veelgi väiksemad kliendigrupid nende segmentide sees. Näiteks  spordirõivaste segmendi puhul oleks eraldi nišš aktiivsetele joogaharrastajatele mõeldud rõivad.

Nišiturundusega võivad edukalt tegeleda ka üsna väikesed ettevõtted.

Nišiturunduse puhul pannakse fookus kitsale kliendigrupile ja keskendutakse vaid selle vajaduste rahuldamisele. Tihtilugu tähendab see ka väiksemat ressursivajadust. Kuna minnakse kliendigruppi nö süvitsi sisse, siis tunneb firma selle kliendigrupi vajadusi ja ootusi üsna põhjalikult. See aga võimaldab pakkuda väga täpselt nende ootustele vastavat toodet või teenust. Täpselt sobiva toote eest on klient üldiselt nõus ka paremat hinda maksma, mis teeb nišiturunduse tihti üsna kasumlikuks. Lisaks peletab kitsas kliendigrupp tihti eemale konkurendid ja suurettevõtted, mis võimaldab oma turunišis toimetaval firmal nautida üsna kindlat positsiooni.

Kuigi see kõik kõlab ahvatlevalt, on nišiturundusega siiski seotud ka kindlad ohud.

 

POOLT

VASTU

Alustamiseks väiksem ressursivajadus. Seega sobib ka alustavatele ja väga väikestele ettevõtetele Puuduliku turu-uuringu tõttu võidakse valida liiga kitsas turunišš, mis tõesti ei võimalda ettevõttel kasumlikult oma toodet pakkuda
Eelnevat turuuuringut on  lihtne läbi viia ja sihtgrupi ootusi kergem defineerida. Tihti piisab nišituru leidmiseks isiklikust kogemusest või nö lahtiste silmadega ringi käimisest Mõned turunišid kahanevad või kaovad väga kiiresti (nt mõningad trenditooted), mis sunnib ettevõtet pidevalt uusi turunišše otsima või kõvasti tooterandusse panustama
Lihtsam ja odavam turundada. Internet (sh sotsiaalmeedia) on enamasti väga hea ja odav kanal oma väikese kliendigrupiga suhtlemiseks. Nišiturult suurele turule liikumine võib olla keeruline, kuna toode on välja töötatud kitsa sihtgrupi vajadusi arvestades ega pruugi sobida laiemale kliendigrupile
Nišiturul üldiselt väiksem konkurents. Paljud ettevõtted ei näe mõtet väikese segmendi pärast vaeva näha ja neil ei ole kasumlik spetsiaalselt selle vajadustele vastavat toodet pakkuda Sobib harva ettevõttele, kel on äärmiselt ambitsioonikad kasvuplaanid – nišš võib olla liiga väike ega pruugi piisava kiirusega kasvada. Samuti ei pruugi ettevõte suuta nišituru jaoks oma toodet piisava kasumlikkusega toota.
Tunned oma kliente üldjuhul üsna hästi ja see võimaldab Sul oma toodet vajaduse korral kiiresti kohandada. Sageli on kliendid sellisele ettevõttele väga lojaalsed, mis teeb konkurentidel samale turule sisenemise raskeks Kui klientide vajadused kasvavad, võib liiga kitsalt määratletud toode/teenus sundida kliente ettevõtte juurest lahkuma ja otsima vähem spetsialiseerunud teenusepakkujat
Nišiturg võib olla keskmisest kõrgema kasumlikkusega. Kui toode vastab väga hästi tarbija vajadustele ning valik on turul väike, siis on ta tihti nõus sellise toote eest maksma väga head hinda. Väga hästi tarbija vajadustele vastava toote väljatöötamine võib mõnikord kesta pikka aega ja olla üsna kulukas
Administreerimiskulud üldjuhul madalamad Kulud töötaja kohta võivad olla kõrgemad. Hoolimata sellest, et sa vajad vähem töötajaid, peavad nad sellegipoolest olema head oma ala spetsialistid

 

Mõned näited Eesti väikeettevõtetest, kes on edukalt üsna väikeses turunišis tegutsenud. Vivian Vau kingapood märkas juba aastaid tagasi, et meie kaubanduses on raske leida jalanõusid neil naistel, kel kinganumber suurem kui 40.  Või GoodKaarma, kes nägi võimalust müüa seepe ja kehahooldustooteid inimestele, kelle jaoks on oluline ökoloogiline ja eetiline tootmine, käsitöö ning kes on nõus ka head hinda maksma. Või Audese kõlarid – inimestele, kes on ülihea helikvaliteedi eest nõus maksma ülikõrget hinda. Hipsik – puuvillasest riidest mähkmed beebidele, kelle vanemate jaoks on oluline loodushoid, varane potitreening  ja mähkmete nahasõbralikkus.

Seega- kas on parem olla suur kala väikeses tiigis või väike kala suures tiigis? Kumba Sina eelistad?

Kirjutas Kristel Tammemäe

Kui meeldis, siis jaga seda postitust sõbraga!

Saada e-posti teel   Share

Jälgi meid ka:

Facebook RSS

Kommenteeri

Nimi E-post
Kommentaar

Pähkel OÜ      |      e-kiri: pahkel[at]pahkel.ee      |      tel +372 50 76 729      |      Privaatsusinfo

Privaat Disain